tirsdag 8. juni 2010

Det er kanskje fordi jeg er halvt katt?

Fuglen min lettet ikke. I solflekkene, der tankene skapes lettere, og jeg var så alene som jeg kunne bli den kvelden. Jeg hadde på sett og vis sluttet å speide. Øynene mine hvilte på de gamle benkene. Fra siden. Da så jeg han først. En katt holdt øye med meg. Han satt på en forhøyning i terrenget, slik jeg gjorde. Hver vår borg. Han løftet poten. Stille. Satt slik, med den ene poten opp, og kikket på meg. Jeg gjorde det samme. Løftet hånda mi opp over bakken, og hvilte fingrene nedover. En naturlig bøy i håndleddet. Slik som han. Slik satt vi og var to. 

Så gjorde jeg en feil. Jeg nærmet meg for brått, et underlig ønske om nærhet. Hva ville jeg egentlig? Idet jeg nærmet meg tok bevegelsene mine til å bli bråe. Jeg skremte han vekk. Han kikket raskt på meg, over skulderen, før han ble borte i de lysegrønne buskene. Jeg hvisket stille «unnskyld». Håpet han kunne tilgi meg min feil. 

Jeg ventet stille. Kikket oppover mot himmelen som til en forandring var blå. Lyttet til lydene. La meg sakte tilbake. Hadde en følelse av at jeg fortsatt ikke var helt alene. Og han sviktet meg ikke. Han dukket opp der jeg minst ventet han. En annen vinkel denne gangen. Kveldssola ga han en svak glorie. Han vek ikke. Vi tok til å like hverandre etterhvert. Speilet hverandre forsiktig. Da jeg flyttet meg litt nærmere igjen, passet jeg på å spørre om lov. Han blinket ja, og jeg nærmet meg sakte. Beveget først beina, for så å åle meg framover i gresset. Han godtok det. Så ble vi hos hverandre. Delte hverandres skjebner for en kveld. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar