mandag 8. mars 2010

Kirkefjord, 26.02.10


Kirkefjord, 26.02.10, originally uploaded by Sofie Berntsen.

Idag våkna vi til solskinn og en fryst fjord. Det var så vakkert å se ut vinduet. Jeg sto opp, og vi spiste frokost. Idag måtte vi bryte av brunosten, for den var så tynn at det ikke gikk ann å bruke høvelen mer. Vi tok halve hver, jeg spiste brødskive med syltetøy og brunost.

Jeg har begynt å drømme så virkelig igjen. Jeg skulle ri Vidocq på stevne, og det var plutselig min tur. Jeg måtte skynde meg å sale på, og Synnøve hjalp meg. Men så kom jeg på at jeg ikke hadde byttet sko heller. Skoene var så svarte og nypussede, men jeg klarte ikke å få dem på meg. Så kom jeg på at jeg ikke hadde varma opp heller, og at jeg aldri kom til å rekke det.

Og så drømte jeg også at John Olav fra klassen på øksnevad hadde sendt meg en beskjed der det sto at han kunne hjelpe meg med hesten. Det var pappa som sa det. Jeg sa at jeg ikke trengte hjelp, og ville ha hesten for meg selv. Dessuten trodde jeg ikke på at det var John Olav som hadde levert en lapp. Så viste pappa meg lappen. Det sto at nå som jeg snart ville få en liten gutt, kunne han hjelpe meg med å passe gutten. Jeg skreik at jeg ikke skulle få en gutt og at hesten var min.

Så var jeg i fjorden igjen. Jeg så en sånn greie som snurrer oppe i verdensrommet komme ned fra oven. Den hang over fjorden en stund. Så skjedde det noe rart. Den var som en magnet, og trakk til seg en masse. En stor båt ble trukket rett inn mot huset vårt, og det var en litt skummel drøm. Det kom masse mennesker til også. De satt oppå båter og elefanter, tror jeg. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle tro, for det var jo ganske rart. Men jeg tenkte på om jeg skulle si til farmor at vi måtte hjelpe menneskene, og be dem inn på frokost. Det var igrunnen en ganske pussig drøm.

Idag har jeg sett:
en mus
masse spor av hare og oter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar