onsdag 9. desember 2009

Hvorfor sover jeg ikke?

Jeg skal opp klokken 7 i morgen tidlig, jeg sov lite i natt, jeg burde sovet for lenge siden. Istedenfor sitter jeg her og stirrer. Rett og slett. Har tenkt litt og skrevet litt om noen "fotoprosjekter", men jeg klarer ikke skrive noe annet, det dukker liksom ikke opp noenting. Øynene mine er slitne, jeg kjenner jo det, men kroppen slår seg ikke til ro, slik den må for å sove.

Hva skal til for å sovne? Man må slappe av, man må ikke spenne musklene, man må lukke øynene. Hvor lenge kan et menneske hindre seg selv i å sove? Med vilje mener jeg, hva skjer hvis man nekter seg selv å sove over lang lang tid? Sovner man uansett? Kan man dø av søvnløshet? Kan man klare seg uten den dype søvnen, den søvnen der man drømmer?

Og ikke minst, er det drømmene som gjør denne søvnen til den mest nødvendige? En flukt fra hverdagen, til tankeverdens rike, der alt kan skje. Er dette noe alle mennesker har behov for? Å drømme, enten det er meningsløse drømmer, absurde, fantastiske eller skumle drømmer. Illusjoner skapt i sitt eget hode, de kan ikke komme fra intet, på en eller annen måte har du skapt den selv. Det er både skremmende og fint. Jeg tror jeg skal prøve å ha ei slags drømmedagbok, eller skrive noen notater  hvis jeg ikke husker noe særlig av drømmen. Og man må skrive det ned med en gang, hvis ikke er det borte for alltid.. Er det hjernen sin måte å beskytte oss mot oss selv?

Prosjekt om drømmer...
Fred ut, nå må jeg drømme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar