søndag 13. desember 2009

Julekalenderen din 13 Desember, Yrja :)

Idag er det lucia-dagen, men faktisk har jeg aldri visst helt hvorfor vi feirer Santa Lucia. (gjør vi egentlig det lenger? Mer om det snart..) Vet du?

Nå vet jeg. Det er en minnedag i den katolske og den ortodokse kirke, og vi minnes den hellige Lucia, en katolsk helgen, som led martyrdøden den 13 desember på 300-tallet. Det betyr at hun ga sitt liv for sin religiøse tro eller for sin spesielle sak. (Ordet martyr brukes også ofte om personer som ofrer mye, uten at de nødvendigvis blir drept. Dette kan f.eks. være personer som velger å gå i fengsel for sin tro eller overbevisning.) Det sies at da hun ble drept, var det en liten stallgutt som så drapet, og da ble også han drept. Derfor minnes vi ikke bare Lucia, men også stallgutten. Da kristendommen kom til Norden oppstod tradisjonen om Lussi langnatt, det var den lengste natta i året, denne natta, og i natt er det vissnok tusser, troll og underjordiske som farer fra hus til hus for å passe på at alt er klart til jul. 

Jeg husker jeg pleide å gå i Lucia-tog med nabolaget. I senere tid har jeg fått hørt at det var min venninde Kjersti som sa til moren sin at det var urettferdig at hun (som var lærer) feira Lucia med elevene og ikke med henne. Og da begynte hun å arrangere Lucia-tog, der vi delte ut lussikatter til naboene, vi ringte på, sang lucia-sangen, og så fikk de boller. Og vi hadde hvite klær og lys. Jeg husker en gang vi sang for en eldre dame, så ble hun sur fordi hun trodde vi ville ha noe av henne, som på halloween. Hun sa hun ikke ville gi oss noe. Så sa vi at vi ville ikke ha noe, vi ville bare synge for henne og gi henne en bolle. Da ble hun så flau, snakket så fort, tok en bolle og takket.

Det ble liksom slutt på lucia-toget en gang, jeg vet ikke om folk går i lucia-tog lengre. Jeg har ikke sett noen idag hvertfal. Og på jobb har jeg ikke hørt et ord om Lucia, i motsetning til alt snakket om Halloween. Jeg synes det var fint, man gjorde noe sammen, og for å glede andre. Jeg føler mange glemmer av at det er jo faktisk tanken som teller, en sang og en bolle, det kan glede mye! Nå i disse juletider er alle så stressa og snakker om julegavene de vil ha og skal gi. Som om det er noe de er nødt til,  og ikke noe de gjør fordi de har lyst. Det jula burde handle om er jo å ta seg tid til å kose seg sammen med familie og venner, og tenke på dem man er glad i.



Idag får du to bilder av meg som jeg synes er fine. Fotografen heter Paolo Boccardi. Jeg liker dem fordi de er mystiske, på dem begge er ingenting åpenlyst, du vet ikke hvem du ser. Uten klær, men ikke naken. Og så liker jeg effekten av å fotografere gjennom en glassdør.

1 kommentar:

  1. Wow.. Wow..

    Takk.. Jeg hørte på amelie sangen mens jeg leste dette.
    Takk. Sofie, du aner ikke hvor mye dette betydde for meg.
    Elsket blidet gjennom glassdøren. Wow...

    tusen takk, du gjorde akkurat dagen min mye bedre!!

    Glad i deg.

    Y

    SvarSlett