onsdag 2. desember 2009

Vil du sende meg sola?

Hvor jeg sliter med å komme meg opp om morgenen. Mørket ber meg innstendig om å holde meg under dyna som endelig har blitt varm, mens vekkerklokken prøver å dra meg ut av min varme hule. Jeg skrur den av, overbevist om at det har skjedd en feil, det kan ikke være rett, det er jo fortsatt natt og jeg er sliten. Jeg vil det skal være lyst når jeg står opp. Jeg savner blå himmel og fuglekvitring. Jeg savner morgensola, det skarpe lyset som fyller rommet mitt så enkelt. Som møter øynene mine og ønsker meg velkommen til en ny dag. Jeg vil trø på meg sandaler og bo i et stort skjerf, et skjerf som kjole. Jeg vil vasse i kalde bekker og kjenne spisse steiner under føttene. Jeg vil plukke plommer i hagen, kaste dem opp mot himmelen som en ball, la den se ut som en liten planet i brøkdelen av et sekund, plommen og sola. Så skal den falle ned i hendene mine, jeg skal fange den mellom fingrene, se den lille fargen som en kontrast til sommerhender, og så vil jeg spise den. Jeg vil ha sommerfrukt i magen og solen i huden. Idag er det bare 22 dager igjen til jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar